Hi havia ganes, tant d’una part com de l’altra. Si més no, curiositat i un pèl de desconfiança inicial. La cita, segons algun observador, feia quasi 40 anys que esperava. Pere J. Morey era conseller d’Agricultura en un dels governs de Gabriel Cañellas, quan va proposar el Pacte Intersectorial que perseguia la mateixa finalitat: la simbiosi del sector turístic i la pagesia. Però han estat dos sectors estratègics per l’economia de Mallorca que pràcticament han fet carrera donant-se l’esquena, i això que comparteixen interessos comuns, tot i que d’entrada no ho sembli. I així, l’any 2022, amb el darrer govern progressista d’Armengol, es va dictar la llei per la Sostenibilitat i Circularitat en el Turisme, coneguda com la llei Turística que obliga el sector a comprar el 3% dels productes als proveïdors locals. Una situació que els hotelers sempre han combatut obertament i han evitat, de fet, per la manca de control de l’Administració. Aquest ha estat el percentatge de la discòrdia des del començament, pels hotelers és exagerat, pels pagesos, insuficient.

Un canvi de rumb
Aquesta setmana s’ha fet la primera reunió de feina entre representants del sector hoteler i de les organitzacions agràries de Mallorca. L’Escola d’Hostaleria de les Illes Balears (EHIB), al campus de la UBI, acollia la I Jornada sobre Producte Local i Turisme. Precedida per una sèrie d’exposicions de casos exitosos de bona entesa entre certs empresaris hotelers i productors del sector agroalimentari, la segona part de la jornada estava plantejada inicialment com un B2B, tot i que finalment no adoptà aquesta forma i es convertí en un berenar amb bon producte local aportat pels 64 productors presents a la sala i un intercanvi informal d’impressions sobre la trobada. El més interessant està per venir i en el que es pugui anar concretant a partir d’ara. Les posicions de partida no eren gaire encoratjadores a la vista de la baixa participació del sector hoteler, encapçalada per personal de segona fila, en la majoria dels casos, i el recel històric de les organitzacions pageses. No obstant es produïren algunes reaccions que fan pensar que podem tenir flors la pròxima primavera.
Un dels reptes de la jornada era “poder conèixer millor les necessitats i les barreres operatives per a dissoldre-les i treballar de bracet, havia declarat inicialment la vicepresidenta de la Federació Hotelera de Mallorca i promotora de la jornada, Maria José Aguiló. “L’objectiu és acostar postures i que es vagi consolidant aquest consum. La jornada vol enfortir les relacions i aconseguir una major compra de producte local per part del sector hoteler», va afirmar. Això sí, va declarar, que s’hauria de fer «extensiu a la restauració i fins i tot a la mateixa administració pública».
“Ara necessitam temps per valorar el que ha passat aquí avui dematí, afirmava Aguiló, no espereu resultats immediats perquè les empreses hauran d’estudiar cas per cas i veure el negoci que es pugui fer per la temporada que ve”. Aguiló, afirmà que quan les valoracions estiguin madures, es confeccionarà un directori per facilitar els contactes entre els actors principals dels dos sectors.
Entre els productors n’hi havia que volien veure la copa mig plena i confiar que aquesta era la primera passa del futur camí a recórrer junts. Entre els més il·lusionats hi havia la presidenta de Cooperatives Agroalimentàries, Jerònima Bonafé, que va remarcar la transcendència d’aquestes jornades per a donar a conèixer els productes locals al sector turístic perquè, de manera conjunta, es pugui contribuir a la sostenibilitat econòmica, social i mediambiental del sector agroalimentari de les illes Balears. i la directora de l’entitat, Xisca Parets, que també han fet feina de valent per que aquesta primera jornada fos possible. En nom de les Cooperatives va intervenir el president de Camp Mallorquí, Miquel Gual, que va reivindicar el paper fonamental que realitzen les cooperatives agràries i dels seus socis en la producció d’aliments i en el treball en la terra. Durant el seu discurs, titulat “A Mallorca hi ha un rebost”, Gual ha subratllat la situació complicada que travessa el sector. “La qüestió és si volem continuar sembrant i tornar a pintar Mallorca de verd”, ha manifestat amb relació a la proliferació de camps fotovoltaics a l’illa.
Per part seva, el xef del restaurant Selvatge, Claudio Lemos, ha detallat la importància de la utilització del producte local en la gastronomia: “La cuina no la pots separar de les persones
que l’elaboren, ni del lloc, ni del producte que utilitzes”. Lemos ha apuntat a la necessitat i conveniència de cuinar amb productes locals per a garantir la qualitat en la cuina.

També s’ha de dir que entre els inicialment reticents hi havia els membres de la patronal agrària d‘ASAJA que han pressionat fort perquè s’exigís el compliment de la llei i del polèmic percentatge del 3% exigit al sector turístic. El president, Joan Company, volia veure la copa mig plena: “aquestes jornades són una oportunitat immillorable per fomentar la necessària aliança entre el sector hoteler i l’agroalimentari. El sector turístic ha de ser un gran aliat del món rural, ja que depèn completament dels recursos naturals per a la seva activitat. És essencial que treballi conjuntament amb els productors locals per generar riquesa en els nostres entorns, garantint la preservació del paisatge i dels recursos per a les generacions futures. Només a través d’aquesta col·laboració podrem assegurar un model sostenible que beneficiï a tota la societat balear”.
També n’hi havia que no ho veien tan clar. El sindicat Unió de Pagesos de Mallorca i els productors ecològics que, amb la boca petita mostraren la seva desconfiança en obtenir resultats palpables de la jornada. No obstant ningú ho vol donar tot per perdut i saluden la iniciativa a l’espera del que pugui passar d’ara endavant.
“La jornada organitzada per productors locals i la FEHM per impulsar la col·laboració entre el sector turístic i el sector primar. Aquesta iniciativa marca la primera passa per acostar els dos sectors i trobar solucions a reptes comuns com el cost extra de produir a les Illes”, afirmen des d’APAEMA. Alguns dels nostres productors hi han assistit personalment i han pogut parlar directament amb representants del sector turístic. Durant aquestes converses, s’ha remarcat la importància d’unir esforços per fer que la feina a Fora Vila sigui sostenible econòmicament i que tengui cura de l’entorn”. Un d’aquests productors significats varen ser els propietaris de Sa Teulera que qualificaven la jornada com “una cita imprescindible per a reflexionar sobre la importància de connectar el millor de la nostra terra amb el sector turístic. Apostem per un futur on el sabor local sigui protagonista del turisme sostenible”.
Ara, una vegada s’ha posat el marcador a zero, comença a córrer el temps per veure si aquestes primeres converses es traduiran en fets, en negoci, que és el que necessiten els pagesos. Tots són conscients que la Fora Vila mallorquina no pot cobrir les necessitats del sector turístic al 100% ni per quantitat ni per varietat de l’oferta, però sembla evident que el mercat local, i el sector turístic s’ha d’entendre com a part del mercat local, és la destinació natural de la producció agroalimentària de Mallorca i, si s’aconseguia que el tractor de l’economia illenca, que és el turisme indiscutiblement, tiràs de la pagesia podríem pensar que un altre futur és possible per Mallorca. En resum, i tal com pinta el panorama, diria que estan condemnats a entendre’s. El temps ho dirà.