Amb ocasió de la presentació dels vins del cellerer Miquel Gelabert a una botiga que fa la distribució, una delegació de la Confraria dels Tastavins de Manacor han visitat Luxemburg aquest mes de juny. El viatge que cercava aprofitar l’avinentesa de la presentació, ha estat tot un descobriment del país i de la seva indústria vitivinícola. Gelabert, que és a la vegada president de la Confraria del Tastavins de Manacor, i els seus companys de viatge han tornat enlluernats pel que han vist allà.
Amb només 1.250 hectàrees dedicades a la vinya, menys de la meitat que la que es dedica a Mallorca, el vi és un sector que rep un gran impuls en inversió i recerca.

El sector compte amb una única Denominació d’Origen i 3 zones productores ben diferenciades. La que fa Riesling, la que fa Chardonnay i la que fa Auxerrois. També es fa Pinot Noir i Pinot blanc, Cabernet i altres, segons explica Miquel Gelabert.
La inversió i la recerca, una prioritat
A més, tenen un institut de recerca sobre la vinya i el vi, Institut Viti-Vinicole, a Remich, que està entre els millors d’Europa. Això, un país que no és considerat gran productor i que, per les seves dimensions, és un dels més petits del continent europeu.

“Ha estat tot un descobriment”, diu Gelabert, que ha tornat de Luxemburg entusiasmat. “En aquest institut es fa el control de la vinya i del vi, la gestió dels pagesos, fan recerca i control de les plagues”, afegeix. “Allà fa 14 anys que investiguen les varietats PIWI, creades per l’encreuament de varietats de raïm europees amb varietats americanes o asiàtiques, resistents als fongs com el míldiu i la cendrada. A més, tot amb el mínim tractament des de 2014. Així, explica Gelabert, ja no fan servir coure per exemple…”
El cellerer detalla com els va impressionar la visita que feren a la sala de tast, de grans dimensions, on es reuneix el comitè de tasts.

Gelabert va quedar sorprès, també, per l’estudi detallat que fan anualment sobre l’evolució del mercat: “Fan un estudi cada any per saber quin és el comportament del mercat, i què demana en tot moment el consumidor. D’aquesta manera, per exemple, han vist que la demanda de “Cremant”, que és l’escumós que fan allà i que naturalment no li poden dir Xampany, va a més, i per això n’han augmentat la producció per respondre a aquest augment de la demanda”, explica Miquel Gelabert.