Un any més s’ha celebrat a Palma, ja en van vuit, el certamen internacional de la tomàtiga de Mallorca 2023. En aquesta ocasió la competició va tenir lloc a la Posada d’Es Molí amb xef Andrés Benítez com a amfitrió, s’han presentat deu candidats: 4 productors hortícoles (Som Pagesos, Terracor, Agromart i Agromallorca) i 6 agricultors particulars.
El certamen planteja les següents categories: amanida, rosa, valldemossa, cherry, cor de bou, pera i ramellet. I en aquesta edició s’han presentat per primera vegada al concurs dues varietats noves com la Tomata i Ibagaza, que han destacat per la seva fermesa, sabor i aroma.
Els candidats reconeixen que enguany no ha estat un any fàcil. Han assenyalat les dificultats que s’han trobat com la falta de pluges durant l’hivern i la primavera, algun episodi de pluges intenses a final de primavera, i la calor extrema.
Els guanyadors han estat:
- Categoria Amanida: tomata (varietat de La Rioja) d’Aubocassa (Manacor).
- Categoria Rosa: Terracor
- Categoria Valldemossa: Aubocassa (Manacor)
- Categoria Cherry: Terracor
- Categoria Cor de bou: Can Uetam (Valldemossa)
- Categoria Pera: Can Pedro (Manacor)
- Categoria Ramallet: Són Joan Jaume (Manacor)

Es valora el sabor i l’aroma d’un temps
El jurat destaca també l’interès de les empreses Som Pagesos, Terracor, Agromart i Agromallorca a participar en un certamen que valor la qualitat de la tomàtiga i la producció local. Especialment, vol destacar les aromes i sabors d’un temps com a signe de qualitat. En els vuit anys ininterromputs de certamen la participació tant de particulars, com d’empreses hortícoles s’ha incrementat així com la qualitat dels fruits presentats.
La varietat de Ramellet (Tomàtiga de Ramellet / Tomàquet de Ramellet) està reconeguda en el Catàleg d’Aliments Tradicionals de les Illes Balears així com l’oli d’Oliva de Mallorca DO Oli de Mallorca, i també la Flor de Sal d’Es Trenc. Els tres Aliments Tradicionals de Mallorca són essencials en les dietes més saludables i refrescants per a l’estiu. Amb el resultat del certamen el xef va preparar un “Pa amb Oli” amb la tomàtiga guanyadora, pa moreno, OOVE l’Amo i Flor de Sal d’Es Trenc Natural.