Les primeres paraules trenquen el silenciós blanc de la pantalla de l’ordinador com les primeres línies que traça un artista damunt la tela, inevitables inicis que aniran evolucionant fins a enllestir una creació que comunicarà idees, sensacions i sentiments.
La botella de vi com un llenç, una tela amb un tresor líquid a dins que ha de complaure els parroquians del beure, una vestimenta que no pot ser qualsevol cosa, atrevida o clàssica, però ha d’enganxar i aportar un cert plaer visual. Per molts cellers és com un paper en blanc a on artistes poden plasmar la seva creativitat i convertir la botella en qualque cosa més, en una imatge visual que maridi i accentuí les característiques del vi. Les etiquetes de vi són una explosió de recursos artístics, podem trobar dissenys gràfics, il·lustracions, pintures, fotografies, imatges que es mouen i fins i tot vídeos.
Quan parlam d’art a les botelles de vi se sol xerrar únicament de la incorporació de pintures d’artistes, però hi ha una gran quantitat d’etiquetes fetes per dissenyadors que són autèntiques obres d’art.
A Mallorca tenim un bon grapat d’exemples, als anys 90, el dissenyador i artista algaidí Jaume Falconer, combinà el negre amb una impactant tipografia vermella com sorgida de l’infern per presentar el vi d’Ànima negra i recuperà un model de rajola amb els colors i caràcters de l’època musulmana de Mallorca per les primeres etiquetes del Butibalausí de Can Majoral. L’artista felanitxera Maggie Adrover ( @vinagrella ) dissenya unes etiquetes senzilles i minimalistes pels vins més personals de Cati Ribot i amb potència visual a les de Chateau Paquita d’Eloi Cedó. Colors, alegria, vida i gaudi és el que transmeten les etiquetes de Mesquida Mora dissenyades pel català Xavier Bas i el dissenyador mallorquí Joan Chito traça senzilles i atractives il·lustracions als vins del celler OM ( Picafusta i Pelut ) i ens proposa una atrevida i detallista estampa als vins Ribas de Consell – debilitat personal per l’original, provocativa i fosca etiqueta del Desconfio.
La llavor del boom i l’èxit dels vins mallorquins se sembrà a mitjans dels anys 80, no només al camp, al celler i a la comercialització sinó també a transmetre una manera concreta d’entendre la cultura enxarxant art i vi, fer del vi un element de comunió entre les diverses expressions artístiques que tenen una relació directa amb el país. No puc dir qui fou el primer, però tenc la impressió que s’inicià a Porreres, record amb certa enyorança l’etiqueta del Cabernet Sauvignon i la del Pinot Noir del celler Jaume Mesquida pintada pel periodista i pintor Manuel Picó on les figures humanes eren les protagonistes. Durant aquells anys hi hagué tres cellers novells que també feren una aposta decidida, cada vi que treien duia una pintura d’un artista diferent, però, a part d’incloure pintures a les seves botelles, també realitzaren i realitzen altre tipus de col·laboracions artístiques.
A Can Majoral començaren amb els artistes locals Catalina Martorell i Jaume Oliver i després, de la mà de l’impressor i un dels impulsors d’Edicions 6A Pep Sitjar, varen col·laborar amb els artistes Menendez Rojas, Pep Coll, Alicia Llabrés, Joan Costa, Maria Carbonero, Tomeu Coll, Rafel Joan, etcètera…. El vinater Miquel Gelabert considerava que el vi s’havia d’acompanyar amb art i començà amb l’artista luxemburguesa Blanche Schneider, amb en Daniel Codorniu, Rafel Amengual, en Serafí Sard, Ellis Jackobson, etcetera… . El Celler Toni Gelabert també s’inicià a principis dels anys noranta amb els artistes Pep Canyelles, Joan Manresa i Joan Duran, actualment podem destacar una especial col·laboració amb Albert Pinya i Guillem Nadal realitzant una pintura en un quadre de grans dimensions que es divideix en tants trossos com botelles surten d’una especial bota de 350 litres, fent que cada botella d’aquest vi, anomenat Fusió 5, tengui una part diferent del quadre.

La llista de cellers mallorquins que il·lustren les seves etiquetes amb art és extensa, Macià Batle cada any tria un artista diferent per vestir el seu Reserva, hem gaudit d’obres de Joan Bennàsser, Rafa Forteza, Jaume Plensa…, i enguany de Miquel Ramon Monegal. També il·lustra els vins més joves, els de maceració carbònica, amb pintures d’artistes que han tingut un gran èxit dins el món del dibuix i del còmic, parlam de Max, Bartomeu Seguí, Margalida Vinyes, entre d’altres. Les etiquetes dels vins de finca Son Ravell i Son Prohens del celler Armero i Adrover ens mostren una majestuosa figuera de n’Andreu Maimó. La bodega d’Establiments que anuncia que fa el vi més car de Mallorca també el vesteix amb art: Francesca Martí, Ramon Canet i la darrera anyada amb Dan Eidenbez. Els felanitxers de 4 kilos també canvien d’artista cada any i solen usar molts recursos diferents, començaren el 2006 amb un dibuix de Marcel Dzama i hem gaudit d’artistes de diferents parts del món amb dibuixos, fotografies i vídeos, la darrera anyada amb una obra del fotògraf americà Reagan Brown. Segurament la gran incorporació la feu el celler Ànima Negre quan va aconseguir que el seu vi més apreciat, el Son Negre, dugués cada any una pintura diferent i feta per un bon amic i, que al mateix temps, és l’artista mallorquí viu més reconegut, Miquel Barceló. És ben interessant veure les diferents anyades del Son Negre per observar l’evolució personal del felanitxer.
La connexió entre l’art i els cellers mallorquins és forta, activa i compromesa i va més enllà de l’etiqueta, ja que es realitzen altre tipus de manifestacions artístiques al voltant del vi com les exitoses mostres d’art sobre botes de vi ideat i coordinat pel celler Ribas on participaren més de 40 artistes i que anomenaren BotArt. He mencionat uns quants projectes, però n’hi ha més, molts més, podríem fer una llarga llista amb tots els cellers i artistes que han anat col·laborant durant tot aquest temps i estic convençut que en el futur s’anirà engrandint, contempleu i beveu el vi perquè tot ell és art.
Andreu Oliver Tril “Majoral” és vinyòvol i enòleg.