El I Congrés de Periodistes Gastronòmics de Menorca va voler fer un pas més al de trobar-se, repensar-se i fer autocrítica de la professió. Sumat a un ampli programa de ponències que van donar veu a diversos professionals de l’escriptura gastronòmica del panorama actual, es va treballar i acordar una ‘Declaració Ètica‘ on es detallen els principis bàsics que es recomana respectar i aplicar en el dia a dia de les diverses activitats professionals.
Ara s’ha fet públic el text final, on destaquen màximes com la importància de “generar coneixement interdisciplinari“, la defensa de poder expressar “una opinió lliure i veraç“, sempre complementada amb informacions publicades sota el màxim “rigor analític” i contrastat. Visibilitzar totes les baules de la cadena també és un valor afegit, així com aplicar principis d’equitat i sostenibilitat.
“Som dipositaris d’aquest patrimoni gastronòmic i tenim una responsabilitat fonamental: preservar-lo per transmetre’l a generacions futures“, diuen a tall de conclusió. I “és deure dels periodistes i escriptors gastronòmics de treballar-lo, difondre’l, promoure’l i donar-li valor i contingut escrit, sempre d’acord amb el codi deontològic sobre el qual hem de regir la nostra feina”.
DECLARACIÓ ÈTICA Menorca 2022
Com a periodistes i escriptors gastronòmics que generem una influència en el consumidor de restauració i alimentació en general, tant des de mitjans escrits, com multimèdia, xarxes socials o altres nous formats, ens comprometem a respectar els principis ètics següents:
1. Enriquiment cultural: La gastronomia és un element primordial de la cultura humana. Per això desitgem enriquir-la al màxim i generar coneixement interdisciplinari.
2. Llibertat d’opinió: L’opinió serà sempre lliure i veraç. L’exercici periodístic ètic comporta transparència. La crítica positiva no es pot comprar.
3. Rigor analític: Les opinions publicades o manifestades es faran des del màxim rigor segons el mètode de cadascú, amb el màxim respecte per als professionals, sense que això impedeixi denunciar enganys o pràctiques fraudulentes.
4. Durabilitat social: Les condicions laborals que afavoreixin la conciliació, així com la integració de la diversitat funcional, seran objecte de repercussió positiva.
5. Diversitat cultural: La visibilitat de les diferents cultures i opcions alimentàries tindrà un tractament de respecte per ampliar els punts de vista i el coneixement.
6. Durabilitat ambiental: L’impacte de la gastronomia al medi ambient tindrà especial atenció per valorar positivament les opcions més sostenibles, així com la necessitat evident de reequilibrar els nostres hàbits alimentaris.
7. Durabilitat econòmica: Els paràmetres econòmics de productors, artesans i restauradors es tindran molt en compte per fer valdre la seva feina.
8. Alimentació saludable: Els hàbits d’alimentació saludable seran objecte d’atenció i de difusió, sempre basats en dades que tinguin un ampli consens de la comunitat científica.
9. Impacte local i a l’equip: Els productors i restauradors que tinguin un impacte local especialment positiu a la comunitat on treballen, tindran una especial difusió. Els professionals de la sala i la resta de treballadors implicats en el procés tindran sempre atenció especial.
10. Equitat: La visibilitat dels diferents gèneres que treballen a tots els àmbits gastronòmics tindrà un tractament equitatiu. S’intentarà compensar el desequilibri històric amb èmfasi a les dones silenciades.
EN RESUM:
Defensa de l’ofici davant la profusió de continguts banals -i en molts casos, interessats- en fòrums i xarxes socials i la precarietat creixent en les condicions laborals, cal una defensa i la reafirmació de l’ofici periodístic entès com a treball intel·lectual que requereix una feina de camp veraç i una reflexió personal dirigida a crear debat.
Distinció entre informació i publicitat tant en mitjans convencionals com en nous formats, s’exposarà amb total claredat allò que és contingut pagat, tant amb diners com en espècie, a fi de facilitar que el lector identifiqui en tot moment allò que és informació i allò que és publicitat, única manera de garantir la independència i l’ètica periodístiques.
Som dipositaris d’aquest patrimoni gastronòmic i tenim una responsabilitat fonamental: preservar-lo per transmetre’l a generacions futures. Aquest llegat s’ha desenvolupat sobretot a les llars. És deure dels periodistes i escriptors gastronòmics de treballar-lo, difondre’l, promoure’l i donar-li valor i contingut escrit, sempre d’acord amb el codi deontològic sobre el qual hem de regir la nostra feina.
L’Associació de Periodistes i Escriptors Gastronòmics de Balears, organitzadors de l’esdeveniment, van apuntar que la voluntat del Congrés és la de seguir sumant edicions, i en aquest sentit, ja han anunciat que hi haurà nova trobada la tardor de 2023.