Tensa reunió entre el departament de Turisme del Consell de Mallorca i les organitzacions agràries, convocades per fer el seguiment de l’aplicació de la llei turística que obliga el principal sector econòmic de les Balears a comprar una petita part del seu subministrament alimentari als productors locals. Mentre el conseller José Marcial Rodríguez argumenta manca de mitjans i falta de concreció en la definició del que es pot considerar producte local, per excusar la manca d’acció inspectora, els representants de ASAJA, Cooperatives Agroalimentàries, UPA-IA, APAEMA i Unió de Pagesos han tombat cada un dels arguments del conseller amb el reglament de la llei turística a la mà. Fruit d’aquesta trobada queda el compromís del Consell de Mallorca de fer un esforç per millorar aquesta tasca de control que li encomana la llei. Així, i en el comunicat del departament de Turisme de Mallorca es diu que “durant la reunió, els assistents han acordat unir forces per a impulsar estratègies comunes que permetin augmentar encara més el consum de producte local en el sector turístic de Mallorca, a nivells fins i tot superiors al 3% que marca la Llei per a la Sostenibilitat i Circularitat en el turisme de les Illes Balears (Llei 3/2022).

Una actuació molt qüestionada
Segons el comunicat, el conseller ha aprofitat la trobada per a revelar dades d’execució de la norma corresponents a 2024 i ha informat que s’han dut a terme quatre campanyes de seguiment per a verificar el compliment de la normativa relativa al percentatge de producte local en diferents tipus d’establiments turístics: una primera campanya sense especificar el tipus d’establiment, una segona centrada en restaurants de vuit municipis específics (Andratx, Felanitx, Inca, Llucmajor, Muro, Sant Llorenç, Sineu i Valldemossa), una tercera dirigida a hotels de cinc estrelles, agroturismes i hotels rurals dels mateixos vuit municipis i finalment, una quarta campanya orientada a establiments d’alimentació i d’allotjament de tota l’illa.
Les campanyes han consistit a requerir informació als establiments sobre la justificació del percentatge de producte local utilitzat i han englobat a més de 1.000 establiments en total. En paraules de Rodríguez, a pesar que la norma marca un 3% de compliment mínim, “els resultats obtinguts estan per sobre d’aquesta xifra, encara que no ens conformem i continuarem impulsant el consum de producte local en tota la cadena del nostre sector turístic”.
Arguments contundents en contra
Unes dades que qüestionen les organitzacions agràries que posen l’accent en la manca de rigor en les indagacions sobre l’aplicació de la llei: “Segons la informació facilitada s’han fet peticions de declaracions responsables tant a establiments d’allotjament com a establiments de restauració. Aproximadament el 50% de les sol·licituds no han rebut resposta. En un pla d’inspecció aquest 50% serien els primers que s’haurien d’inspeccionar. Del 50% aproximat que sí que ha respost, el 100% declara que compleix amb el percentatge de producte local. La inspecció de Turisme, no ha fet cap inspecció, no ha comprovat la veracitat d’aquestes declaracions, al·legant: Manca de mitjans, de coneixements, de competències i incapacitat legal per requerir documentació mercantil”, denuncien. Per tot això exigeixen que es faci complir la llei i s’imposin les sancions pertinents en aplicació d’una normativa que vigeix des del dia 1 de juliol de 2023 i que per tant, atès que el càlcul s’ha de fer per any comptable, els primers controls es podrien haver fet a partir de gener de 2024.