Ha estat un camí llarg que ara culmina amb l’entrada de la varietat local Escursac en el ple de condicions de la DO Binissalem amb totes les garanties. No és l’únic canvi que es fa però si un dels més significatius. Així, a partir d’ara es podrà utilitzar en l’elaboració de vins sota la DO Binissalem. Aquesta varietat se suma així a les altres 8 de raïm, també negre i reconegudes fins ara, com són el manto negro, callet, ull de llebre, monestrell, cabernet sauvignon, merlot, sirà, gorgollassa. El director general de Qualitat Agroalimentària i Producte Local, Joan Llabrés, ha manifestat que «amb aquesta mesura es dona resposta a una petició dels elaboradors de vi que reclamen una normativa adaptada a les condicions climàtiques i la recuperació de les varietats locals».
L’escursac és una varietat local mantinguda i recuperada gràcies a la feina dels viticultors i cellers de Mallorca, que va ser autoritzada per a l’elaboració de vins l’any 2016. Aquest raïm dona vins frescs, afruitats i minerals de poc grau alcohòlic.

Una llarga història amb final feliç
La tramitació ha estat impulsada pel Consell Regulador i ha rebut les benediccions de la conselleria d’Agricultura. El Consell Regulador, el seu president i la directora, José Luis Roses i Marga Amat, respectivament, s’han felicitat per aquesta fita que ha suposat una important inversió de recursos, humans i materials, durant tota la tramitació. Així mateix, lamenten que cada una de les modificacions del plec de condicions resulti tan penosa de tramitar per aquestes organitzacions de productors i que consumeixi tal quantitat de recursos, i per això, aprofiten per demanar a la conselleria que sigui sensible a aquesta situació i faciliti tant com es pugui aquestes modificacions, per bé del sector. Darrere la paperassa hi ha hagut una recerca científica que té nom i llinatges: Josefina Bota, del departament de Biologia de la Universitat de les Illes Balears (UIB) i professora de Producció Vegetal. Bota forma part de l’equip investigador de l’INAGEA (Institut d’Investigacions Agroambientals i d’Economia de l’Aigua) on desenvolupa distintes línies de recerca, entre les quals la recuperació i posada en valor del patrimoni vitícola local amb sanitat controlada.
“Després de més de vint anys estudiant i recuperant les varietats minoritàries de vinya de les Illes Balears, quan el Consell Regulador de la Denominació d’Origen Binissalem em va proposar fer l’estudi per incloure en el plec de condicions algunes d’aquestes varietats, com és el cas de l’Escursac, em va semblar que era una de les fites més importants i gratificants des que vaig iniciar aquesta línia de recerca. Fa anys que el sector vinícola mostra interès per recuperar i potenciar aquestes varietats locals minoritàries que poden aportar singularitat i millorar l’adaptació al canvi climàtic”, afirma Bota satisfeta d’haver pogut fer part d’aquest viatge.

Per poder sol·licitar la modificació del plec a la Conselleria d’Agricultura, Pesca i Medi Natural fou necessari l’elaboració d’un justificatiu. “Aquest informe recull tres aspectes fonamentals, la vinculació històrica de l’Escursac amb la regió, el seu bon comportament agronòmic i les característiques dels seus vins. Des del segle XIX es troben documents que demostren la utilització d’Escursac per a l’elaboració de vi a la zona de la DO. A més, ja des dels meus primers estudis va ser una varietat que mostrà tolerància a la sequera i una alta eficiència en l’ús de l’aigua, mostrant així la seva gran adaptació a les nostres condicions de cultiu”, destaca la investigadora. “Per altra banda, els estudis de recerca del seu potencial enològic i els vins elaborats a parcel·les experimentals demostraren que és una varietat amb bona acidesa i amb un caràcter afruitat que pot contribuir positivament a la qualitat dels vins de la DO”, afegeix.
Cada un d’aquests aspectes s’ha estudiat a través de recerques bibliogràfiques així com la revisió d’estudis de recerca o treballs experimentals. El fet de recollir, estudiar i interpretar tota aquesta informació en un sol estudi justificatiu ha suposat mesos de feina i la implicació de diversos investigadors de l’INAGEA (Institut d’Investigacions Agroambientals i d’Economia de l’Aigua), així com personal de la DO. També fou important l’ajuda de l’IRFAP (Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears) que ens va facilitar les dades de les quals disposaven.

Les investigacions han demostrat que l’Escursac no només contribueix a la recuperació del patrimoni vitivinícola balear, sinó que també aporta beneficis clau en la producció de vi. “És important destacar el seu potencial per augmentar l’acidesa dels vins, ja que l’acidesa és un dels paràmetres més afectats per les altes temperatures associades al canvi climàtic. Per tant, la incorporació d’aquesta varietat pot contribuir a obtenir vins més equilibrats i adaptats a les noves condicions climàtiques i tendències de consum“, raona la investigadora.
“Aquesta fita conjunta, reforça el compromís de l’INAGEA i del Consell Regulador de la DO Binissalem amb la innovació i la sostenibilitat. Penso que la DO ha assolit un avenç important amb la incorporació d’Escursac en l’elaboració dels seus vins i que s’ha de continuar potenciant l’ús de varietats locals minoritàries que ha costat tant recuperar. Tenim la sort de ser una de les regions vitícoles amb un gran patrimoni varietal i amb molta feina feta per la recuperació d’aquest patrimoni. Seguim fent feina perquè altres varietats minoritàries puguin també ser incorporades al plec de condicions i per tant, potenciar el seu ús, i contribuir la qualitat dels vins de la DO”, conclou Josefina Bota.