Balears Vadevi
Jaume Ordinas: “El producte de proximitat és una prioritat per Garden”

Ara que el producte local ha aconseguit passar a primera línia de l’actualitat i que hem començat a assumir conceptes com el de l’economia circular està bé recordar que, com en tot, hi ha hagut experiències pioneres, que s’han avançat a la generalització d’aquests corrents actuals.

Ens referim a una cadena hotelera que certament no és de les més grans de les Balears, té onze en tot l’arxipèlag i Huelva, però sí que és capdavantera en aplicar criteris com que a l’hora de comprar aliments pels hotels de la cadena, es pensi amb el producte fet a ca nostra, el que es coneix com quilòmetre zero. Un esforç sostingut que s’ha fet especialmente remarcable en temps de pandèmia, quan donar una mà als productors locals ha esdevingut un acte d’especial compromís. Per això Garden Hotels va ser guardonat amb un dels premis Manjaria, en la seva darrera edició. En aquella ocasió, va recollir el premi Jaume Ordinas, Interventor General del Grup Garden i Director del departament de Compres amb qui Balears Vadevi ha mantingut una conversa sobre aquest tema.

Per què el fet que Garden compri “producte local” és una excepció en el panorama del sector? Quin paper trobau que hauria de fer el sector turístic, i l’hoteler en particular, per impulsar aquest consum com grans consumidors que sou?

Jo no diria que som una excepció pel fet que a Garden Hotels comprem producte local, sino que la diferencia principal amb les altres cadenes rau en la importancia que li donam a la compra conscient. És a dir, per a nosaltres comprar producte quilòmetre zero és una prioritat absoluta, i resulta un valor transversal que va des de l’equip directiu i passa per tots els departaments restants. Òbviament el departament de compres és el més implicat per tot el que suposa, però totes les seccions hi estan involucrades, dedicant-hi molts esforços. De fet, aquesta prioritat en la compra de producte local ha estat un dels pilars pel qual aquesta passada temporada hem rebut el certificat d’estratègia d’Economia Circular d’AENOR. Pel que fa al paper del sector turístic si parlam des de nostra experiència crec que la clau està en la programació a mig termini, en establir acords de col·laboració, planificació i programació amb el sector primari.

 Aquesta decisió de la cadena d’on ve? Com i on sorgeix? I com es defensa…?

El projecte d’economia circular que realitzam a Garden Hotels és una aposta personal del senyor Miquel Ramis, fundador i president de Garden Hotels. Ell ha estat sempre vinculat amb l’agricultura mallorquina i des dels inicis de la cadena ha sabut traslladar aquest amor per la terra a tots els treballadors i treballadores, com també la importància de defensar la temporalitat, el sabor autèntic dels productes locals i la necessitat de recolzar l’economia local. Per això podem dir que el projecte va nèixer gràcies a aquest impuls per part del fundador i la voluntat de ser realment responsables i donar sentit al valor del desenvolupament sostenible i transformar-lo en una iniciativa pionera a Espanya.

La compra de producte local abasta tot el que necessita la cadena? En quina proporció dirieu que us abastiu de producte “quilòmetre zero”? Com influeix el preu que aquest producte té, quasi sempre no tan barat com el producte que arriba de fora?

Òbviament la compra de producte local no és suficient per abastir tots els establiments de la cadena, tot i que cada temporada oferim 95.000 kg de productes d’origen balear en els nostres restaurants i buffets. El que és cert és que no és tracta tant d’un problema de cost del producte sino d’abastiment. A Mallorca no hi ha quantitat suficient de producte kilòmetre zero o producte ecològic per abastir els nostres hotels de manera total. Per molts acords de col·laboració, programacions i planificacions que realitzem amb les cooperatives agràries la disjuntiva sempre és aquesta, la manca de producte.

“Cada temporada oferim 95.000 kg de productes d’origen balear en els nostres restaurants i buffets”, diu Ordinas/Cedida

 Heu defensat publicament la necessitat de fer feina en col·laboració amb els productors. Com establiu aquesta sinergia sent, com sou, la part que té la paella pel mànec, en aquest negoci?

Tal com ho veig no consider que nosaltres tenguem la paella pel mànec. De fet l’única cosa necessària és arribar a un acord conjunt que resulti beneficiós per ambdues parts. Tal com comentava abans, el principal problema és la manca de producte per arribar a un abastiment més complet als nostres hotels. Des de Garden Hotels ens agradaria poder incrementar la quantitat de producte quilòmetre zero i ecològic però de moment és difícil. Per aquest motiu, a l’actualitat disposam d’un únic punt de productes 100% ecològics, l’anomenat Bio Corner, situat al buffet del Playa Garden Selection Hotel & Spa, el quan hem aconseguit gràcies a molts esforços. Tot i que productes locals i de temporada n’oferim en tots els nostres hotels, és cert que el Bio Corner és l’únic punt que ofereix una gran mostra de productes ecològics.

Quins beneficis us reporta aquesta opció pel producte local? Com pensau que reb el client el missatge i com el reb la societat mallorquina?

En primer lloc el benefici principal és revitalitzar l’economia local, donant suport a l’agricultura mallorquina. Des de que vàrem iniciar el projecte hem rebut nombrosos premis que són un reconeixement a la feina i a l’esforç realitzat, però la resposta de la societat mallorquina, de la pagesia principalment, ha estat immillorable. I ens sentim molt orgullosos de poder treballar conjuntament amb ells, formant part activa d’aquesta millora i oferint un producte de qualitat, més gustós i socialment responsable. De la mateixa manera la resposta dels clients ha estat sempre molt satisfactòria. Crec que hem sabut mostrar allò que millor ens defineix com a societat illenca i els nostres clients han sabut valorar-ho i respectar-ho. Hem aconseguit que se sentin part del projecte d’economia circular, que era un dels nostres objectius, i no només amb els productes locals del buffet, sino també a través del programa d’animació infantil inspirat en la natura i el medi ambient, cuidant els horts ecològics i interessant-se per cada una de les iniciatives.

L’aposta per la sostenibilitat del Grup Garden va agafant força amb la creació del Bio Corner/Cedida

 Serà una “moda” passatgera o veurem aquest fenòmen creixer fins fer-se majoritari?

 L’economia circular ha estat present a Mallorca sempre, l’hem viscut a través dels nostres padrins amb la pagesia tradicional, ara ja sabem com incloure-la en el turisme sostenible i sabem que és una iniciativa factible, tot i que de moment, encara limitada. Per tot això no crec que sigui cap moda i molt manco passatgera, l’economia circular té el camí assegurat, i esperem que en poc temps pugui arribar a desenvolupar una quantitat més considerable ja que significarà més abastiment per a tothom i a la vegada poder gaudir d’una societat més sostenible i conscient.

 Com planteja Garden aquest futur inmediat amb l’incertesa provocada per la pandèmia? Trobau que hem de canviar d’estratègia per atreure un client diferent, més conscient del que significa la petjada ecològica i l’equilibri mediambiental?

Fa molt de temps que a Garden Hotels som conscients del que suposa la petjada ecològica i cercam un equilibri mediambiental, el qual consideran tan important. Precisament com que en som tan conscients i tenim aquesta prioritat vàrem decidir posar en marxa el projecte d’economia circular i fins a hores d’ara, aquest només ha fet que seguir creixent i evolucionant. La iniciativa va començar amb la compra responsable i conscient de productes locals, els anomenats producte quilòmetro zero. D’aquí vàrem anar a cercar la màxima qualitat dels productes locals amb els productes ecològics i, amb la voluntat de continuar ajudant a la ramaderia mallorquina i de la mà de l’associació APAEMA vàrem començar a comprar Me Ecològic mallorquí a la cooperativa Me Ecològic, del qual avui en dia compram 150kg setmanals per als nostres establiments. Tot això va evolucionar amb el projecte de creació de compost a partir dels residus orgànics dels nostres hotels per convertir-ho en compost ecològic i de qualitat. Amb aquest compost ecològic de Mallorca feim una permuta per la qual canviam el compost ecològic per productes ecològics que es tornen a incorporar al nostre biocorner del PLG, completant així la roda de l’economia circular. El que va començar com una prova pilot va suposar un gran èxit, ja que vàrem comprovar de primera mà els beneficis de l’economia circular, generant 97.846kg de compost ecològic en una temporada amb les restes de materia orgànica d’un sol hotel, el Playa Garden Selection Hotel & Spa. Per tant, veient els increïbles resultats de la prova pilot vàrem decidir no perdre ni un minut més i vàrem començar a comprar maquinaria – una part de la qual està finançada gràcies a un projecte d’economia circular de l’ITP (impost de turisme sostenible) – per desenvolupar la nostra primera planta de compostatge conjuntament amb en Joan de Sa Teulera. El futur és aquí, el tenim ben present i hem de fer tot el possible perquè sigui el més sostenible possible

Nou comentari

Comparteix