La Fundació Rezero, que ja coneixem per la seva campanya de ReWine que pretén la reutilització de les botelles de vi, també a Mallorca, ha posat en marxa una iniciativa que cerca evitar el malbaratament alimentari a bars, restaurants, cafeteries i hotels de les Illes Balears. Remenja’mmm, per tant, és una campanya específica per establiments del canal HORECA, i també a comerços i hospitals, per l’aprofitament alimentari que té el suport de la Conselleria de Medi Ambient i Territori i amb el finançament de l’Impost de Turisme Sostenible. Ara, amb els doblers de l’ecotaxa, es podrà evitar el malbaratament de 121 tones anuals d’aliments.
Una llei empara el projecte
La Llei Balear de Residus i Sols contaminats del 2019 estableix un objectiu de reducció general del malbaratament alimentari del 50% per l’any 2030. Una tasca que forçosament requereix la implicació de tota la societat de manera transversal i un canvi d’hàbits a nivell individual. Baix aquest prisma, la campanya Remenja’mmm, suposa una estratègia per implantar actuacions que puguin incidir en els hàbits de les persones consumidores i oferir solucions per recuperar els excedents generats. L’objectiu final: la reducció efectiva del malbaratament alimentari.
Dins aquesta estratègia, els restaurants i hotels, en bona part també el futurs responsables de cuina, juguen un paper clau. Primer pel volum d’aliments que passen per les seves mans diàriament i segon, per la seva presència i visibilitat al llarg de tot el territori. Per a Milena Pomerol, responsable de la formació per part de Rezero “Conscienciar els professionals de la problemàtica que suposa el malbaratament alimentari i facilitar-los eines per revertir el malbaratament en aprofitament, pot tenir un efecte molt positiu i exponencial”.
Una opinió compartida per Cristina Turpin directora de l’EHIB, que a més destaca la necessitat de que els alumnes, es familiaritzin des d’ara amb les normatives que afectaran el seu dia a dia com a futurs professionals.
Apart de la formació rebuda aquesta setmana a l’Escola d’Hostaleria de les Illes Balears (EHIB), els restaurants tenen l’oportunitat d’adherir-se a la campanya Remenja’mmm formant part d’una xarxa que va néixer a Catalunya i ara s’estén a Balears i que agrupa els establiments conscienciats, visibilitzant les accions i actuacions en prevenció del malbaratment i possibilitant la canalització d’excedents.
I és que, “malbaratar el menjar, és una de tantes absurditats del nostre estil de vida, si no la més absurda. Mentre el nombre de persones afectades per la fam ha anat augmentant des de 2014, un terç de tots els aliments produïts a escala mundial es perden o es malbaraten. Una xifra d’escàndol amb conseqüències socials i ambientals i que hem de revertir de manera urgent”, diuen des de Rezero.
El conseller de Medi Ambient i Territori, Miquel Mir, i el director general de Residus i Educació Ambiental, Sebastià Sansó, han visitat, aquest dimecres, les instal·lacions de l’Escola d’Hoteleria, on la fundació Rezero està impartint una formació per prevenir el malbaratament alimentari a l’alumnat.
Mir ha destacat la importància d’impulsar «projectes com el que visitam avui per poder assolir els objectius de reducció del malbaratament alimentari que preveu tant la Llei balear de residus com la normativa europea». Així mateix, el conseller ha valorat molt positivament «que un dels sectors que genera més excedent d’aliments, com és l’hoteler, s’impliqui activament en reduir aquesta petjada i aprofitar els aliments que no es consumeixen dins un circuit curt i local».

L’ecotaxa prové el finançament del projecte
Aquesta actuació forma part del projecte Remenja’mmm, que ha rebut una subvenció de 83.038,98 euros provinents de l’Impost de Turisme Sostenible. L’objectiu del projecte és visibilitzar i sensibilitzar sobre el malbaratament alimentari a tots els actors de la cadena alimentària i canalitzar els excedents que no s’hagin pogut evitar a través de l’establiment d’un Pont Alimentari amb entitats socials.
En total, la convocatòria, dotada amb 1,3 milions d’euros, ha subvencionat 14 projectes per valor d’1.027.140,37 d’euros i inclou cinc categories. En la primera, reutilització de productes, s’han subvencionat tres projectes, igual que en la destinada a la preparació per a la reutilització de residus. Pel que fa a la de compostatge i altres processos de transformació biològica, on s’han atorgat subvencions a dos projectes, mentre que a la categoria de reciclatge de residus se n’han atorgat tres. Per últim, tres actuacions estan subvencionades per desenvolupar projectes d’I+D+i en matèria de residus en el marc de l’economia circular. En aquest sentit, es preveuen accions de prevenció entre les administracions locals, la ciutadania, els hospitals, el sector HORECA i el comercial.