El sector vinater de Mallorca ha valorat la Barcelona Wine Week com una de les mostres estratègiques del panorama internacional i estatal pels elaboradors, i per això ha aprofitat l’espai que ofereix la Fira per tenir una presència diria que més que destacada: del centenar de cellers existents a l’illa, una trentena serà present en aquesta mostra que arriba a la seva cinquena edició.
Només a l’espai que ofereix la conselleria hi trobarem un total de 28 cellers mallorquins. Tots coincideixen a marcar-se l’objectiu d’aprofitar la cita per “obrir nous mercats i posar en valor les varietats locals que els diferencien”. I en total en trobareu més d’una trentena, una presència que fa la tercera part del total de cellers existents a l’illa i triplica el nombre dels que anaren a la primera edició.
19 d’aquests cellers pertanyen a la IGP Vi de la Terra Mallorca: Macià Batle, 7103 Petit Celler, Son Antem, Castell Miquel, Son Vich de Superna, Binigrau, Santa Catarina, Sa Cabana, Son LJS Bodega, Son Grau Gran, Can Axartell, Oliver Moragues, Vinyes Mortitx, AVA Vins, Son Prim, Bodega 65, Ses Talaioles, Los Dos Caballeros i Ca Sa Padrina.
“Ens agafam aquesta fira amb moltíssima força i moltes ganes, després de tres o quatre anys seguits que fa que hi anam” explica Mateu Pons de Vinyes Mortitx. “Per a nosaltres és un any de consolidar els contactes que hem anat fent amb importadors i distribuïdors de Suècia, Holanda, Polònia, Anglaterra… I també pot ser un any de consolidació de les varietats autòctones mallorquines que treballam –com Giró, Gorgollassa o Callet-, per acabar de demostrar als distribuïdors aquesta feina de recuperació que s’està fent des de Mallorca i fer valdre aquestes varietats locals que són les que realment ens diferencien d’altres zones d’Europa i del món”.
Antoni Genovard de Can Axartell assenyala tres objectius principals per assistir a la Barcelona Wine Week: “tenir presència, la possibilitat d’obrir nous mercats i de fidelitzar els que ja tenim. És cert que s’ha convertit en una fira de referència a Espanya i dins Europa, perquè ve gent de tot el món a conèixer els vins espanyols i això sempre és interessant. En l’àmbit europeu estam bastant ben posicionats i feim bona feina. El que volem és obrir nous mercats, sobretot dins els Estats Units i Sud-amèrica, i és una bona oportunitat per conèixer nous distribuïdors. També és un punt de trobada per mantenir reunions amb gent amb la qual ja feim feina”.
Julio Torres, d’AVA Vi, és la tercera vegada que participa a la Barcelona Wine Week. “Enguany tenim molt més clar quin és l’objectiu, que des del principi ha estat el mercat exterior, i també les nostres línies de producte. Ens enfocam en els productes de major volum, la nostra gamma d’AVAVi blanc, rosat i negre. Són vins més joves, més fàcils d’entendre, més enfocats al gran mercat, tot i que la nostra producció continua essent molt limitada, en total cinquanta mil botelles. I després tenim els nostres AVA Selecció, tant el negre com la novetat que enguany presentam que és l’AVA Selecció Blanc, als quals també sumam l’Anava Rosat. Presentam sis vins. El client objectiu que cercam és el de països nòrdics. I també volem presentar les nostres varietats locals: estam treballant amb un 90% de varietat local mínim en tots els nostres vins i volem presentar-los en el mercat nacional, per si en un futur podem fer el salt a la Península”.
Per a Johan Lidby, de Son Antem, en canvi, és la primera vegada que va a la fira com a celler. “Esperam trobar molts distribuïdors d’Europa perquè penso que és un mercat que pot créixer molt no només per a nosaltres, sinó per a Mallorca en general. Estic molt content que Vi de la Terra Mallorca ens aglutini perquè tenim més força al presentar-nos junts, com una regió dinàmica. Ens dona més potència estar en un pavelló amb el nom de Mallorca. Després cada celler mostra el seu producte i té els seus vins amb personalitat pròpia. Noltros treballam quatre varietats autòctones i és gairebé la meitat del que produïm. Molta gent mostra interès en aquests vins perquè tenen un caràcter molt personal de l’illa i per això els promocionarem en aquesta fira”.
Des de la DO Pla i Llevant es mostren molt interessats en la BWW: “La Barcelona Wine Week és el primer gran esdeveniment del sector del vi al calendari internacional. Un esdeveniment únic en què es presentarà la gran diversitat i riquesa territorial del patrimoni vitivinícola espanyol. Aquesta fira de cada cop guanya més força i es posiciona a poc a poc com a un gran referent de les fires vitivinícoles, afirmen des del Consell Regulador. Enguany, cinc cellers de la DO Pla i Llevant representaran els vins de la comarca: Vins Miquel Gelabert, Vinyes i Bodegues Miquel Oliver, Es Fangar Vins, Pere Seda i Butxet Viticultors.
Així mateix hi haurà 4 cellers en representació de la denominació d’origen més veterana de Mallorca, la DO Binissalem: Can Fumat, Bodegas José Luis Ferrer, Biniagual i, per primera vegada, Vins Nadal, que s’estrena.

Altres espais a tenir en compte en el marc de la BWW
Aprofitant la força de la fira BWW, i sota el seu paraigua, es poden trobar altres aparadors on descobrir els cellers i els vins podríem dir més eclèctics. Així hi haurà una vegada més la mostra Artisans Wine Attraction. Pràcticament varen néixer amb la primera edició de la Barcelona Wine Week, ara fa cinc anys, i segueixen apostant per donar-se a conèixer com un grup de petits cellers artesans d’Espanya. L’any passat va reunir en el seu pavelló més de 60 cellers d’arreu de la Península i que en aquesta edició comptarà també amb presència mallorquina, a través de dos cellers de Vi de la Terra Mallorca, Mesquida Mora i Can Xanet, als quals se sumarà Can Majoral, de la DO Pla i Llevant.
“És un grup amb un perfil molt concret” explica Bàrbara Mesquida del celler Mesquida Mora “petites produccions, majoritàriament ecològiques i que agrupa productors de tota la Península i de les illes”. Parlar de fires, per a ella, implica treballar tres objectius bàsics: “que sigui un punt de trobada amb els clients que ja tenim, amb qui poder fer balanç de l’any, tastar noves collites… També permet fer seguiment de possibles clients que has anat fent o venen d’altres fires. I, en tercer lloc, mantenir reunions amb distribuïdors i importadors de països en els quals no estam representats”.
Per a José Antonio González, de Can Xanet, “al principi hi havia més expectatives i ara tot està més tranquil. És cert que sempre hi ha alguna cosa interessant, però no és fácil. Ara la gent es concentra a atendre els cellers que ja coneix; abans es tancaven més cites”. En el seu cas, Barcelona Wine Week “és l’única fira de caire internacional en la qual participam perquè, com que som un celler petit, hem d’escollir bé”.
Finalment també podreu trobar presència mallorquina a l’estand de “12 viñedos“, on Tomeu Llabrés durà una mostra dels vins que elabora sota el nom del celler Can Verdura.
Després de la Barcelona Wine Week -que aglutinarà els vins de les marques de qualitat de les Illes Balears en un estand patrocinat per la Conselleria d’Agricultura, Pesca i Medi Natural-, ja s’anuncia la presència dels cellers mallorquins, per primera vegada, a la Wine Paris & Vinexpo 2025, del 10 al 12 de febrer, i a ProWine, a Düsseldorf, del 16 al 18 de març